23.2.
Město opravuje silnice nevhodnou technologií

Slyšíme to prakticky každý rok - zima může za špatný stav silnic. A protože ta letošní je o něco výraznější než loňská, stesky jsou o to silnější. Jako bývalý náměstek hejtmana pro dopravu uznávám, že zima skutečně může napáchat v silnicích pěknou paseku. Na druhou stranu ale odmítám, že by na klimatickou situaci bylo možné svádět vše. Jednou z příčin současné situace je dlouhodobě podhodnocená údržba. A hlavně, naprosto nevhodně používané technologie a postupy. Politici totiž velmi často uznávají pravidlo, analogické dříve známému rčení z vojny, že co je mokré, to je čisté. Jen u silnic platí, co je černé (povrch), to je v pořádku. Jenže to není vesměs pravda. Naše silnice jsou v tak žalostném stavu, že mnohé opravy jsou doslova vyhozenými penězi, protože komunikace místo malé vrstvy asfaltu potřebují celkovou rekonstrukci, včetně podloží a odvodnění. Problém je v tom, že nákladový rozdíl mezi opravou a rekonstrukcí je mnohonásobný. Jednoduchý příklad. Zatímco kilometr silnice opravíte za milion korun, na její rekonstrukci potřebujete těch milionů mnohdy 10. Co je voličsky atraktivnější, si asi umíte odpovědět sami. Nekřiklavějším příkladem u nás v Mladé Boleslavi je křižovatka U Bičíků (viz. fotografie). Zde již několik sezon po sobě pozoruji, jak na stále stejném místě dochází nevhodnou technologií k opravě týchž samých děr, jako vloni, předloni apod... Byl bych rád, aby se nad daným stavem někdo ve vedení města zamyslel a hlavně si uvědomil, že tímto postupem stav silnic nejen zhoršuje, ale i plýtá cennými financemi. 

 
Robin Povšík, zastupitel za ČSSD