20.2.
Pracujeme na vizi chytrého města. Smart city usnadní náš život

Je to paradox. Zatímco mladoboleslavská automobilka stále více pracuje s moderními technologiemi a termín konektivita je standardním pojmem ve slovníku prodejců, samotnému městu se technologická revoluce vyhýbá. Ano, máme nádherné vánoční osvětlení, čisté chodníky, bazén, nově opláštěné budovy nebo podzemní kontejnery. To všechno se městu daří, ale v oblasti technologií a práce s nimi jsme na úrovni pravěku. Termín Smart city jako by vedení města nic neříkal. A tak zatímco v menším Kolíně je běžné, že vyvážení odpadů se řídí pomocí technologie, která monitoruje stav naplněnosti  nádob a v případě plné kapacity automaticky vysílá sběrné vozidlo, my musíme platit četu, která kolem přeplněných popelnic uklízí. Jestliže třeba v Olomouci na zastávce vidíte na digitálním označníku čas příjezdu nejbližšího spoje i jeho zpoždění, v Boleslavi musíte koukat do dálky, zda bus jede nebo ne. O takové drobnosti, jako je placení jízdného v autobusech nebo parkovného přes mobil či kartou, ani nemá smysl hovořit. Inicioval jsem to před několika lety, vedení města vůči této inovaci usnadňující život nechtělo slyšet. Z přístupu radnice mi je smutno, zvlášť proto, že zdejší lidé jsou na inovace, díky automobilce a navázaným firmám, zvyklí. Využil jsem proto své pozice předsedy Výboru pro partnerství se Škoda Auto a ve spolupráci s ČVUT jsme zahájili práce na komplexní studii tzv. chytrého města. Výsledkem dokumentu, který kompletně financuje automobilka, bude popis příležitostí využití nových technologií pro zlepšení života v Boleslavi. Těším se, až na jaře budu moci daný materiál představit a ještě víc se těším, až tuto vizi začneme v Boleslavi naplňovat.

Robin Povšík, zastupitel ČSSD, předseda Výboru pro spolupráci se Škoda Auto